המדריך לתביעה קטנה

כל מה שצריך לדעת על תביעות קטנות

מי רשאי להגיש תביעה קטנה?

תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות מותרת לכל אדם פרטי או עוסק מורשה/פטור. חברות או תאגידים, לא רשאים להשתמש במנגנון התביעות הקטנות. אולם אם אדם תובע חברה או תאגיד בתביעה קטנה, לחברה או לתאגיד עומדת הזכות לתבוע בתביעה נפרדת לבית משפט רגיל את התובע הפרטי, או במסגרת תביעה שכנגד לבימ"ש לתביעות קטנות – בגובה הסכום המוגבל בתקנות (זהה לסכום של התובע המקורי – כיום 33,900 ש"ח).

תביעה קטנה – מה זה?

תביעה קטנה היא כלי שימושי, המאפשר לכל אדם להגיש תביעה קטנה, עד לסכום של 33,900 ₪, ללא צורך בעורך דין, ללא צורך ברקע או ידע משפטי. הליך זה, הינו פשוט מאוד, מונע תשלום אגרות גבוהות, והליך ארוך ולעתים מייגע. המנגנון מסייע ליישב סכסוכים קטנים (יחסית), בין אנשים פרטיים (כולל עוסק מורשה/פטור) או בין אדם פרטי (כולל עוסק מורשה/פטור) לחברה או תאגיד.

סמכות בית המשפט לתביעות קטנות

תביעה קטנה יכולה להיות מוגשת בכל סכסוך שהוא במשפט האזרחי!  למעט חריגים מועטים כגון דיני עבודה או סכסוך דיירים בבית משותף או במקרה של המחאת זכות. ככלל, בית המשפט ידון נושאים צרכניים או מתן שירותים, וגם בנושאים שאינם צרכניים, לדוגמה תביעות נזיקיות פשוטות או בתביעות בנושאים של אפליה ולשון הרע.

על מה ניתן לתבוע?

נושאי התביעה הם מגוונים. ניתן לתבוע על נושאים שונים, שהסכום שלהם אינו עולה על הסכום שקבוע בתקנות. כך, למשל – אפשר לתבוע בשל מוצר מקולקל או שאינו מתאים למה שהובטח, חופשה שנהרסה, הודעות ספאם הנשלחות אלינו, עישון במקומות ציבוריים, סכסוכים בין שוכר למשכיר, מוצר או שירות שלא סופק כמובטח (למשל, אינסטלטור שלא פתר את הבעיה בגינה הוזמן, אך שולם לו הכסף) וכן הלאה. ניתן לתבוע גם בגין נושאים יותר מופשטים כמו למשל פגיעה בפרטיות, עוגמת נפש וכן הלאה. ראה מאמר סוגי תביעות.

מה סכום התביעה המקסימלי ?

הסכום המקסימאלי שניתן לתבוע במסגרת תביעה קטנה הינו: 33,900 ₪ נכון ליום 1.1.2019 (סכום זה מתעדכן אחת לשנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן).

שים לב –כאשר אתה תובע שכנגד וסכום תביעתך הינו מעל 33,900 ₪, הנך יכול לתבוע את סכום המקסימום בתביעה הקטנה ואת שאר הסכום לתבוע בבית המשפט בתביעה רגילה. עם זאת,  שים לב, כי אין אפשרות לפצל תביעות!!

לדוגמא: תביעה ע"ס 60,000 ₪, ניתן לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות סך 33,900 ₪ ואת שאר הסכום ניתן לתבוע בבית המשפט בתביעה רגילה. אך, לא ניתן לפצלה ל-2 תביעות של 30,000 ₪.

כתב הגנה

אם הגישו נגדך כתב תביעה לאחר שקיבלת  מבית המשפט כתב תביעה והזמנה לדין, עליך להגיש כתב הגנה על גבי טופס מתאים שמצורף לתביעה. על הנתבע למלא את הטופס ולהגישו לבית המשפט תוך 30 יום ממועד קבלתו. לחץ כאן להגשת כתב הגנה בתביעה קטנה.

האם חובה להגיש כתב הגנה?

כן! אם לא הגיש הנתבע כתב הגנה במועד – רשאי התובע לבקש מביהמ"ש פסק דין בהעדר הגנה,
דהיינו, בית משפט לתביעות קטנות לפסוק על יסוד כתב התביעה לבדו, מבלי שיוטל על התובע להוכיח את טענותיו. אולם רשאי בית המשפט, אם ראה שמן הצדק לעשות כן, להזמין את בעלי הדין לטעון את טענותיהם ולהביא את ראיותיהם גם אם לא הוגש כתב הגנה כאמור.

האם הגשת כתב הגנה כרוכה בתשלום?

לא. הגשת כתב הגנה אינה כרוכה באגרה. לחץ כאן להגשת כתב הגנה בתביעה קטנה.

מה זה תביעה שכנגד?

אם הגישו נגדך כתב תביעה הנך רשאי להגיש בנוסף לכתב ההגנה להגיש תביעה שכנגד, כלומר לתבוע את התובע, בכל עניין שהוא גם אם לא קשור בכלל לנושא התביעה, אם הוא רואה זאת לנכון. גם סכום תביעה שכנגד מוגבל ל- 33,900 ₪. לחץ כאן להגשת תביעה שכנגד בתביעה קטנה.

במקרה שהוגשה תביעה שכנגד, יודיע בית המשפט לתובע שעליו להגיש כתב הגנה תוך 7 ימים.
כתב הגנה לתביעה שכנגד יש להגיש תוך 7 ימים מיום קבלתה. 

איך יש לנסח תביעה קטנה?

את כתב התביעה יש לנסח בקיצור, אך בצורה ברורה ובלי להשמיט פרטים חשובים. חשוב לזכור כי פרטים אשר לעיתים נראים כמו אינם קשורים לעניין, עשויים להיות דווקא מהותיים ומכריעים. את זה אנו עושים בשבילך.

האם ניתן לדרוש פסק דין שאינו פיצוי כספי?

כן. ניתן לבקש בכתב התביעה שבית המשפט ייתן צו להחליף מצרך או לתקנו (למשל, לחייב חברה לתקן מקרר או מחשב או אף מכשיר סלולרי שאינם תקינים). ניתן לבקש גם פסק דין המורה לבטל עיסקה (למשל, הסכם התקשרות עם חברת הכבלים או המפעילה הסלולרית). עם זאת, לא ניתן לדרוש מבית המשפט לתת צו המורה לנתבע לעשות משהו או להפסיק לעשות מעשה מסוים (בשפה משפטית זה נקרא "צו עשה" או "צו אל תעשה"). כלומר, לא ניתן לדרוש מביהמ"ש להורות למישהו להפסיק להרעיש, לתקן את הנזילה וכיוצא באלו.

מה צריך לצרף לכתב התביעה?

לכתב התביעה יש לצרף את כל הראיות לשם הוכחת התביעה, כלומר העתקי המסמכים החשובים, למשל– חוזה, צילומים, חוות דעת, קבלות וכן הלאה. לתביעות קטנות בנושאי תאונת דרכים יש לצרף גם חוות דעת שמאי, צילומי רכב מקוריים ושרטוט המציג את מהלך ומקום התאונה. אם נפתח תיק במשטרה בקבות תאונת הדרכים, יש לציין מה עלה בגורלו, ואם העניין נדון בביה"ד לתעבורה, יש לצרף גם את כתב האישום ואת פסק הדין. בנזקי גוף אין חובה לצרף חוות דעת רפואית.

אין לי את כל המסמכים, האם אני יכול להגיש תביעה?

כן! במידה ולא צירפת, לא נורא! היום החשוב הוא מועד הדיון, הבא את כל המסמכים עמך.

האם צריך לשלם אגרה בעת הגשת התביעה?

כן, עם הגשת התביעה הקטנה יש לשלם אגרה בסך של 1% מהסכום הנתבע, או סכום מינימלי הקבוע בתקנות (בד"כ כמה עשרות שקלים). סכום האגרה נמוך יחסית, על-מנת לגרום לבית המשפט לתביעות קטנות להיות נגיש יותר לאזרח, ולסייע לו למצות את זכויותיו.

הגשתי, מה עכשיו?

בית המשפט הוא זה שאחראי על מסירת כתבי התביעה או ההגנה לצד שכנגד. כחודש וחצי לאחר הגשת התביעה או ההגנה יש להתקשר למוקד המידע של ביהמ"ש בטלפון: 077-2703333 ולברר האם יש אישור מסירה. אישור מסירה הוא אישור שמקבל ביהמ"ש מרשות הדואר על כך שכתב התביעה נמסר לידי הנתבע/ים.

אם יש אישור מסירה – יש לחכות ליום המשפט או להודעה שתגיע בדואר בנוגע להמשך ההליך.

אם אין אישור מסירה – יש לברר מול המוקד מהי סיבת אי-המסירה. אם חזרה התביעה עקב כתובת שגויה או מסיבה דומה אחרת, ניתן לבקש מבית המשפט הרשאה להמצאת כתב התביעה לנתבע ב"מסירה אישית" שתבוצע על ידי התובע או מי מטעמו. במקרה זה יש להגיע למזכירות בית המשפט בו הוגשה התביעה על מנת לקחת את כתב התביעה ביד למסירה אישית או ע"י שליח חיצוני או ע"י סניף דואר. לאחר ביצוע המסירה יש לשלוח לבית המשפט העתק של הצהרת המוסר על המסירה.

במידה וכתובת הנתבע אינה ידועה, באפשרות התובע להגיש לביהמ"ש 'בקשה לתחליף המצאה' (המצאה=מסירה. הכוונה היא למסירה של כתב בית דין, כלומר של כתב תביעה או החלטה של ביהמ"ש). לבקשה זו יש לצרף תצהיר המפרט את הסיבה המונעת ביצוע המצאה באופן הרגיל.

כמה זמן לוקח תהליך של תביעה קטנה?

בדרך כלל מדובר על תקופה של בין ארבעה חודשים לשבעה חודשים (על פי עומס בית המשפט בו מגישים את כתב התביעה).

איך מתנהל התהליך?

במהלך הדיון עצמו התובע והנתבע מייצגים את עצמם. הדיון הוא מהיר ומתנהל בגמישות מסויימת בהשוואה להליך הקפדני בו מתנהלים תיקים בבית משפט רגיל. בתביעה קטנה, סדרי הבאת ראיות וטענות הצדדים, טרם הדיון ובמהלכו, נקבעים על ידי השופט הממונה על התיק בדרך הנראית לו מועילה ביותר להכרעה צודקת ומהירה. בית משפט לתביעות קטנות רשאי לקבל גם ראיות אשר אינן קבילות בבית משפט אחר. אנו ממליצים להגיע לדיון כחצי שעה לפני תחילתו, לשבת באולם, ולראות איך מתנהל הדיון באותו אולם שיפוט.

האם ניתן להביא עדים?

רצוי מאוד להביא את כל העדים ביום הדיון עצמו. למעשה, ביהמ"ש יכול לקבוע שצד לתביעה שנמנע מלהביא עד חשוב – הדבר יחזק את הראיות נגדו.

האם אפשר לזמן עדים?

בוודאי! במידה והנך רוצה לזמן עד (שאיננו מוכן לבוא לבקשתך), הנך רשאי להגיש לבית המשפט בקשה לזמן עד באמצעות בית המשפט. בקשה כזו תוגש לפחות 30 יום לפני מועד הדיון, ויש להפקיד בקופת בית המשפט פיקדון עבור כל עד שיזומן. לחץ כאן לבקשה לזימון עדים.
אי התייצבותו של עד שלא הוזמן על יד בית המשפט לא תשמש עילה לדחיית מועד הדיון.

האם צריך לשכור עורך דין שייצג אותי בבית המשפט?

לא! ייצוג על ידי עורך דין אסור, אך מתאפשר בתנאים מסוימים. למשל, במידה ותובעים עורך דין.
לתובע ולנתבע אין אפשרות להיות מיוצגים על ידי עורכי דין. מצב זה נועד למנוע מצב של "מניפולציות משפטיות", שבמקרים מסוימים יכולות להכריע את גורל התביעה. למרות זאת, חברות גדולות מצליחות לעקוף זאת ושולחות לבתי המשפט עובדים אשר להם ידע משפטי, או עובדים אשר מופיעים דרך קבע בדיונים משפטיים. במקרים אלו, התובע נמצא בעמדת נחיתות מול הנתבע, על כן רצוי להיות מוכן לכך בצורה המיטיבית.

האם אדם אחר יכול לייצג אותי?

כן, בתנאי שהוגשה בקשה לבית המשפט עם ייפוי כוח, והבקשה אושרה, ובתנאי כי האדם שבחרת לייצג עושה זאת ללא תמורה כספית ואינו עוסק בייצוג בדרך קבע.

האם ניתן לדחות את מועד הדיון?

כל צד רשאי להגיש בקשה לדחיית מועד הדיון, שאליה יצרף המבקש את תגובת הצד שכנגד. במידה ונבצר ממבקש הדחיה לקבל את תגובת הצד שכנגד, עליו לפרט מדוע נבצר הדבר ממנו. לאחר הגשת הבקשה יש לברר עם מזכירות ביהמ"ש האם הבקשה נענתה בחיוב.
כל עוד לא החליט השופט על שינוי מועד הדיון, נשאר בעינו המועד המקורי.

שים לב – גם אם סכום תביעתך הינו מעל 33,900 ₪, הנך יכול לתבוע את סכום המקסימום בתביעה הקטנה ואת שאר הסכום לתבוע בבית המשפט בתביעה רגילה. עם זאת,  שים לב, כי אין אפשרות לפצל תביעות!!

לדוגמא: תביעה ע"ס 60,000 ₪, ניתן לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות סך 33,900 ₪ ואת שאר הסכום ניתן לתבוע בבית המשפט בתביעה רגילה. אך, לא ניתן לפצלה ל-2 תביעות של 30,000 ₪.

אי התייצבות למשפט

א. אם שני הצדדים לא הופיעו לדיון – התביעה תימחק. במקרה זה ניתן להגיש את התביעה מחדש.
ב. אם התובע מופיע אך הנתבע לא מופיע למרות שכתב התביעה הומצא לו כדין – רשאי בית המשפט לתת פסק דין על סמך כתב התביעה בלבד.
ג. אם הנתבע מופיע אך התובע לא מופיע – התביעה תידחה. במקרה זה לא ניתן להגיש את התביעה מחדש.
בכל מקרה בו ניתן פסק דין בהעדר אחד הצדדים, רשאי אותו צד לפנות לבית המשפט שבו התנהלה התביעה הקטנה, ולהגיש בקשה מנומקת לביטול פסק הדין, תוך 30 ימים מיום קבלת פסק הדין, או מאוחר יותר תוך נימוק האיחור. לחץ כאן להגשת בקשה לביטול פסק דין.

מתי יינתן פסק הדין

השופט רשאי לתת פסק דין כבר בתום הדיון, אולם הוא רשאי לדחות את מתן פסק הדין למועד מאוחר יותר, אך לא יאוחר משבעה ימים מתום הדיון. במידה ואכן נדחה מועד מתן פסק הדין, הוא יישלח לצדדים בדואר.

האם השופט יכול להציע לצדדים פשרה?

כן. ביהמ"ש מוסמך להציע לצדדים פשרה, והם רשאים לקבל או לדחות את הצעת השופט. דחיה או קבלה של הסכם פשרה שהציע השופט אינה צריכה להשפיע על הפסיקה (למעט, אולי, פסיקת הוצאות).

האם הצדדים יכולים לבקש מבית המשפט לקבל הסדר פשרה שהגיעו אליו בעצמם?

כן. הצדדים יכולים להציג לבית המשפט הסדר פשרה בינהם, ולבקש מהשופט לתת לו תוקף של פסק דין המחייב אותם. אולם, במקרה כזה, בית המשפט אינו מחוייב לקבל את ההסדר שהציגו בפניו הצדדים, והוא יכול לפסוק כראות עיניו.

האם ניתן לערער על פסק הדין?

ניתן לבקש מבית המשפט המחוזי  רשות לערער על פסק דין של בימ"ש לתביעות קטנות. יש להגיש בקשה לרשות ערעור תוך 15 יום ממועד קבלת פסק הדין.

מה יקרה אם אפסיד?

בית המשפט לתביעות קטנות איננו רוצה להרתיע אנשים מלבוא בשעריו. אי פסיקת הוצאות או פסיקת הוצאות נמוכות כגון 150 שקל, 200 שקל או 300 שקל היא מחזה נפוץ למדי בבית המשפט לתביעות קטנות. נדיר שבית המשפט פוסק הוצאות גבוהות בשיעור של 3,000 שקל למשל, גם אם מדובר בתביעה שהוגשה בסכום גבוה יחסית, במסגרת תקרת בית המשפט לתביעות קטנות שעומדת כיום על 30,900 שקל. עם זאת, ישנם מקרים שבהם בית המשפט מוצא לנכון להטיל על הצד המפסיד הוצאות משמעותיות. זאת, בשל התנהלות לא ראויה בעליל, בשל גרימה במתכוון להתמשכות ההליכים או בשל סיבות אחרות שמצדיקות זאת.

זכיתי, מה עכשיו?

זכית? מזל טוב! לאחר מתן פסק הדין סיים בית המשפט לתביעות קטנות את מלאכתו בתיק. אם בתוך 30 יום או בתום התקופה שקבע בית המשפט,  החייב לא שילם לך את הסכום הנקוב בפסק הדין, הנך רשאי לפנות לכל לשכת הוצאה לפועל ולדרוש את ביצועו של פסק הדין.

יש לך שאלה? צור קשר!

יש לך שאלה? צור קשר!